Om Meyer-surdej

Lige nu har jeg de første grovboller lavet af en Meyer surdej, til at stå til hævning. Det er noget af et eksperiment.
Jeg er meget spændt. For godt en uges tid siden fik jeg en røremaskine og min drøm er at komme til at kunne bage noget rigtig godt rugbrød.  Udfra hvad jeg har kunnet læse på nettet, så skulle jeg kunne lave lækkert rugbrød, hvis jeg tilsætter surdej og lader det køre længe i røremaskinen. Jeg er meget spændt på, hvordan det bliver i praksis.
Nå, men indtil videre, så har Major Ken Wood, fået lov at frembringe et enkelt franskbrød, som smagte dejligt, da det var lunt og nybagt og var lidt tørt, da det var et par dage gamle!
Men i aften prøvede vi (Majoren og jeg :)) at lave en grovbolledej tilsat surdej og en smule gær. Nu står dejen til hævning og jeg er meget spændt på resultatet.

Vil i have opskriften på en surdej ala Claus Meyer?
Here goes:
4,5dl vand
75gr. hvedemel
35gr. grahamsmel
35gr. rugmel
Stil i en glaskrukke utildækket på køkkenbordet og rør i den hver morgen i 5 dage. Så skulle den være klar!

Kommentarer